Set-up reis Ghana november 2016 - Reisverslag uit Nalerigu, Ghana van Nicolien Overbeek - WaarBenJij.nu Set-up reis Ghana november 2016 - Reisverslag uit Nalerigu, Ghana van Nicolien Overbeek - WaarBenJij.nu

Set-up reis Ghana november 2016

Door: Nicolien Overbeek

Blijf op de hoogte en volg Nicolien

14 December 2016 | Ghana, Nalerigu

Ik mocht dit jaar voor het eerst mee met een set-up reis van World Servants. Na zelf 5 keer op project te zijn geweest naar verschillende landen om daar scholen, huizen voor leraren en een voedselopslagplaats te bouwen waren er een aantal World Servants-loze jaren geweest. Ik ging dit missen na al die jaren dat World Servants zo’n vanzelfsprekend deel van mijn leven was geweest. Aangezien ik na mijn stage in Haïti niet meer de behoefte had om met een hele groep op project te gaan en wel graag weer iets met ontwikkelingswerk wilde doen (ik heb tenslotte niet voor niets de studie Internationale Ontwikkelingsstudies gedaan), leek het set-uppers werk mij de ultieme oplossing. Maar wat houdt dat dan in en hoe ziet zo’n week er dan uit? Dat deel ik de komende dagen graag in een aantal blogs, waarin ik de talloze indrukken ga proberen te beperken tot een beperkt aantal woorden…

Ik had het geluk om naar een land te gaan met een partnerorganisatie (AGREDS, tegenwoordig AG-Care) die al vanaf het prille begin bij World Servants is betrokken, waarbij Stephen als contactpersoon al vele projecten heeft voorbereid, begeleid en gemonitord. Ook de beide set-uppers Cor en Gerlof, met wie ik mee mag reizen hebben al jarenlange ervaring als set-upper in Ghana en worden dan ook wel half-Ghanezen genoemd door Stephen. Ik heb dus de wijsheid in pacht tijdens deze reis – niet in eigen bezit, maar in de vorm van deze 3 ervaren mannen: een goed begin!

We bezoeken zo’n 2 tot 3 dorpjes per dag, waarbij we plaatsen bezoeken die niet terug te vinden zijn op de kaart. Het doel van AG-Care is dan ook; to reach the unreachables! Op enkele plekken lijken de kinderen dan ook nog nooit een blanke te hebben gezien. Wanneer ik me een beetje ongemakkelijk begin te voelen door het gestaar van een heel stel kinderen in een bijna onbereikbaar dorpje, wenk ik één van de dapperste kinderen om papegaaitje leef je nog te spelen. Hij rent er eerst haastig vandoor, maar durft dan toch dichterbij te komen. Hij heeft het spel al snel door en samen klappen we door het liedje heen. Aangekomen bij ia-deeja…POEF, prik ik in zijn buik…en de hele menigte kinderen stuift uiteen! Deze kinderen zijn vast een beetje voorbereid op het kinderwerk, aan het eind van het project in 2017 zullen ze zelf het liedje ook kunnen zingen ;)

In deze verschillende dorpjes worden we opgewacht door zo’n 50 tot 300 mensen, de ene keer in een bescheiden setting en de andere keer met muziek en dans. Altijd met een grote witte glimlach en gastvrij. Over deze Ghanese gastvrijheid in een volgend blog meer, maar iedereen die in Afrika geweest is, heeft vast al zo een aantal herinneringen aan deze gastvrijheid. In het ene dorp komen we kijken of alles al geregeld is voor het project van komende zomer, in andere dorpen kijken we of er in de komende jaren een project kan komen en op andere plekken kijken we of het gebouw af is gekomen, in gebruik is genomen en wat de impact hiervan is geweest op de bevolking. World Servants heeft al veel scholen, watertanks en latrines gebouwd in Ghana. In dit deel van Ghana bezoeken we enkele van deze gebouwen, maar een aantal keer wordt mij ook vanuit de auto gewezen: hier gaan we dit keer niet op bezoek, maar kijk, dat gebouw is ook gebouwd met een project van World Servants! Of als je daar de afslag neemt, kom je bij dit dorp, daar hebben we ook gebouwd! Het is duidelijk AG-Care en World Servants hebben al vele gebouwen gebouwd, samen met de plaatselijke bevolking. Deze samenwerking is dan ook een belangrijk kenmerk van deze werkwijze. Want zoals Stephen zegt: educatie is geen schoolgebouw! Hierover meer de volgende keer….

Don't build your house
on the sandy land.
Don't build it
too near the shore.
It might look a kind of nice,
but you'll have to build it twice.
O, you'll have to build
your house once more.

You better build your house
on the Rock.
Make a firm foundation
on a solid spot.
And then the storms
may come and go.
But the peace of God
you will know.


  • 14 December 2016 - 17:50

    Marieke:

    Hoi Nicolien, wat leuk om na lange tijd op deze manier weer iets te lezen over jou en over het werk van World Servants in Ghana!
    Ik houd je updates in de gaten ;-)
    Leuk dat je op deze manier op reis kon met/voor WS!

  • 15 December 2016 - 17:43

    Nicolien Overbeek:

    Hoi Marieke!
    Dankje voor je reactie! Ja, ik had de blogs eigenlijk op facebook geplaatst, maar bedacht mij toen dat familie geen facebook heeft - en dan worden inderdaad allemaal mensen die ooit lang geleden hebben aangegeven een mail te willen ontvangen, verrast met een nieuwe blog :)
    Het was zeker een mooie reis :)
    Ben nog wel ff benieuwd, want ik ken meerdere Marieke's, maar jij bent Marieke van het JFC toch? Waarvan ik nu veel meer avonturen op facebook kan volgen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolien

A journey of a thousand miles begins with just one step - Let's see the world :)

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 100180

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 25 Februari 2017

Camino de Santiago de Compostella

19 November 2016 - 27 November 2016

Set-up Ghana

04 Mei 2010 - 24 Augustus 2010

Stage in Haïti

Landen bezocht: